Quadricepsblessures verhelpen met fysiotherapie

Bij een quadriceps blessure is er sprake van een hevige pijn aan de voorkant van het bovenbeen.

De lichtste vorm van een quadriceps blessure is een oprekking en spierscheuring van enkele spiervezels. In dit geval is er sprake van een stijf gevoel in het bovenbeen wat na een warming up verdwijnt en na het sporten weer terugkeert.

Bij een spierscheuring van meerdere vezels is er een duidelijke locatie van de blessure voelbaar en zichtbaar ook ontstaat er in de meeste gevallen een zwelling of verkleuring. Er is constante pijn tijdens het lopen en met name traplopen.

De ergste vorm quadriceps blessure is het volledig afscheuren van de quadriceps. Deze blessure moet operatief behandeld worden maar gelukkig komt dit zelden voor.

Symptomen zijn:

• Acute pijn, die over het algemeen ontstaat tijdens het sporten, aan de voorzijde van het bovenbeen
  • Afhankelijk van de ernst van de blessure kan er sprake zijn van een bloeding welke zich uit in blauwe, donkere plek aan de voorkant van het bovenbeen.
  • Het strekken van de knie tegen weerstand is pijnlijk
  • Het buigen van de heup tegen weerstand is pijnlijk.
  • Het rekken van de spier is pijnlijk
  • Druk op de pijnlocatie is pijnlijk
  • Mogelijk Krachtverlies
  • Lopen, traplopen, fietsen, zitten kan pijnlijk zijn

Bij ons in de praktijk komt het ook wel eens voor dat iemand een 'knietje' krijgt op het bovenbeen. In een klein aantal gevallen kan er dan verkalking plaats vinden. Dit noem je: myositis ossificans.
Dit kan erg schadelijk zijn voor de bovenbeen spier. Door middel van echo kunnen wij dit direct zien. Hierna zullen wij ook meteen handelen om de schade zo veel mogelijk te beperken.
Tip: na een knietje mag je nooit masseren!

Sportrelateerde klachten

Mede door de sportlocaties komen er veel klachten voor met en zonder trauma’s.
Bij de behandeling van de quadriceps blessure, beginnen wij met uitgebreid onderzoek. Indien nodig wordt hier de echo bij gebruikt. Daarna wordt er informatie geven over de klacht en daarna een passend behandelplan.

Sophie Stam 9079 web 1

Interesse?

De behandeling van je quadricepblessure begint met een intake. Wij vinden het heel belangrijk dat je je hierbij op je gemak voelt. Na de intake start direct de behandeling.