Tricepsblessures verhelpen met fysiotherapie

Aan de achterzijde van de bovenarm bevindt zich de triceps. De spier bestaat uit drie spierkoppen en verbindt het schouderblad met de elleboog. De functies van deze spier zijn strekken van elleboog en het naar achteren bewegen van de arm.

Zoals het woord letsel al suggereert, bestaat er bij deze aandoening letsel aan de spierbuik en/of de pezen. Bij de triceps komen vooral klachten aan pees in de elleboog vaak voor. Klachten aan pezen in het menselijk lichaam schalen we grofweg in twee aandoeningen: tendinopathie (peesirritatie) en peesruptuur (scheur of gedeeltelijke scheur).

Een pees tendinopathie ontstaat doorgaans door overbelasting. Bij de tricepspezen gebeurt dit bijvoorbeeld door te vaak of door onder te hoge weerstand de elleboog te strekken. Bijvoorbeeld tijdens push-ups en triceps-oefeningen in de sportschool.

• Pijn bij het strekken van de elleboog (tegen weerstand)
  • Pijn tijdens rek op de triceps
  • Pijn op basis van druk op de pees
  • Een knappend geluid tijdens traumamoment
  • Spierzwakte of onvermogen om de elleboog te buigen
  • Verkleuring en zwelling

De behandeling van triceps letsel is afhankelijk van het ontstaan en de ernst van de blessure. Voor een volledige ruptuur van de tricepsspees geldt dat een operatie noodzakelijk is.

Sportrelateerde klachten

Mede door de sportlocaties komen er veel klachten voor met en zonder trauma’s.

Sophie Stam 9056 web

Interesse?

De behandeling van je tricepblessure begint met een intake. Wij vinden het heel belangrijk dat je je hierbij op je gemak voelt. Na de intake start direct de behandeling.